Identificatie
Vaststellen identiteit
Als notariskantoor zijn wij wettelijk verplicht de identiteit vast te stellen van iedereen die bij ons een akte ondertekent. Dit betekent dat wij u om een geldig legitimatiebewijs vragen, dat wij controleren op geldigheid, echtheid en eventuele signaleringen zoals diefstal.
Verificatie van legitimatiebewijs
Sinds 1 oktober 2021 zijn notarissen verplicht om een speciale scanner te gebruiken om de echtheid van legitimatiebewijzen te verifiëren.
Let op: vanaf 1 januari 2023 worden uw legitimatiegegevens niet langer opgenomen in de akte zelf.
Vereisten bij ondertekening
- Neem een geldig legitimatiebewijs (geldig paspoort, geldig Nederlands rijbewijs, gedlig identiteitskaart of geldig verblijfsdocument) mee naar de afspraak.
- Bij binnenkomst zal onze medewerker uw legitimatiebewijs vragen en met de scanner controleren.
- De medewerker overhandigt het legitimatiebewijs vervolgens aan de notaris en geeft aan of aan alle vereisten is voldaan.
- De notaris zal u persoonlijk identificeren aan de hand van het gecontroleerde legitimatiebewijs.
Privacy
De notaris heeft op grond van de wet de bevoegdheid om uw legitimatiebewijs te controleren én een scan of kopie te maken waarop alle gegevens zichtbaar zijn.
Uw gegevens worden zorgvuldig verwerkt en uitsluitend gebruikt voor de identificatie zoals vereist door de wet.